Sisältö

Näin pääset lopullisesti eroon sokerihimosta!

Karkkeihin ja muihin sokeripitoisiin herkkuihin muodostuu helposti riippuvuus ja välillä tuleekin syötyä makeita energiapommeja ihan vaan tottumuksen vuoksi. Sokerikoukusta voi kuitenkin päästä eroon.

Oletko sokeririippuvainen
Oletko sokeririippuvainen

Internet on pullollaan erilaisia vinkkejä sokeriaddikteille, mutta neuvot sokerilakkoiluun saattavat olla joskus turhankin tiukkoja. Kukapa pystyisi luopumaan välittömästi kaikista ihanista sokeriherkuista?

Jos kamppailet itsekurisi kanssa, sinun kannattaa lähteä taisteluun sokeria vastaan pienin askelin. Lopulta huomaat, että olet päässyt pakonomaisesta herkkutarpeestasi melkein kokonaan eroon. Muista kuitenkin, että herkuttelu on silloin tällöin sallittua!

Näillä vinkeillä pääset alkuun:

1.Tee vähäsokerinen ateriasuunnitelma. Vaihda sokeriset aamiaismurot kauraleseisiin ja lisää tarvittaessa joukkoon marjoja makeutta antamaan.

2. Syö vähän ja usein. Kolme ateriaa ja kaksi välipalaa on hyvä vuorokausirytmi. Nappaa välipalaksi esimerkiksi manteleita tai pähkinöitä.

3. Syö enemmän C-vitamiinipitoisia ruokia. Erään tutkimuksen mukaan C-vitamiini alentaa korkeaa verensokeria ja vähentää sokerin haittavaikutuksia.

4. Korvaa sokerit muilla makeilla herkuilla. Mieti ensin, mihin aikaan vuorokaudesta sinulla on tapana herkutella ja varmista, että kätesi ulottuvilla on silloin jotain muuta kuin karkkia. Rasiallisella mansikoita on sama vaikutus verensokeriin kuin kymmenellä rusinalla.

5. Vältä kofeiinia, joka häiritsee verensokerisi tasapainoa. Tämä ei varmasti ole helppoa niille, jotka ovat tottuneet ottamaan iltapäiväkahvit pullan kera, mutta kokeile korvata kahvi vihreällä teellä, jonka antioksidantit estävät verensokerin jojoilua.

6. Palkitse itsesi muulla, kuin sokerilla. Varaa aika esimerkiksi hierontaan tai käy ostamassa itsellesi himoitsemasi laukku.

7. Luo itsellesi sokerivapaa ympäristö. Hankkiudu eroon kaapissa odottavista karkeista ja vältä ainakin aluksi menemästä makeanhimoa herättäviin paikkoihin, kuten elokuvateatteriin ja kaupan makeisosastolle.

8. Älä kiellä sokeria itseltäsi kokonaan. Silloin tällöin voit olla itsellesi armelias ja nauttia vaikkapa terveysvaikutteista tummaa suklaata.

(MTV3)

Lisää luettavaa

Ehkä sittenkin ravintolaan? Katso vaihtoehdot! >